Dobry olej silnikowy to produkt wykonany z wysokiej jakości komponentów, ale też właściwie dobrany do samochodu. Ten drugi warunek jest możliwy do spełnienia tylko wtedy, gdy opis oleju jest jednoznaczny. Od 2009 roku na rynku niemieckim rygorystycznie musi być przestrzegana zasada podziału olejów na syntetyczne oraz wykonane w technologii syntetycznej, co nie jest regułą we wszystkich krajach. I właśnie dlatego produkowane wyłącznie w Niemczech oleje Liqui Moly dają pewność tego, że zawartość opakowania odpowiada opisowi handlowemu.

 

Każdy olej silnikowy to mieszanina oleju bazowego oraz dodatków uszlachetniających. Sama baza nierzadko jest mieszanką kilku różnych składników, które w efekcie zapewniają pożądane własności. Rodzaj bazy decyduje o tym, czy olej jest mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny. Z kolei dodatki uszlachetniające mają za zadanie albo poprawić parametry oleju bazowego (np. ustabilizować jego lepkość w dłuższym czasie), albo zadbać o konkretne funkcje (np. zmywanie osadów). Wymagania odnośnie nowoczesnych olejów są tak wysokie, że dziś każdy  olej ma w swoim składzie wiele różnych dodatków uszlachetniających.

 

Dobrej klasy olej silnikowy musi spełniać jednocześnie pięć następujących funkcji:

– smarowanie współpracujących części,

– chłodzenie, poprzez odbieranie ciepła z najbardziej obciążonych podzespołów,

– uszczelnianie wzajemnie poruszających się elementów,

– oczyszczanie silnika i kierowanie osadów do filtra oleju,

– ochronę antykorozyjną.

 

Pierwsza, podstawowa funkcja, jest ściśle związana z lepkością oleju, czyli jego zdolnością do oddzielania od siebie współpracujących elementów przy konkretnych obciążeniach. Lepkość musi być zgodna z zaleceniami producenta samochodu, opisanymi jako wymagana klasa lepkości SAE (np. 5W-30). Warto jednak wiedzieć, że dla profesjonalistów ważnym parametrem jest też bezwymiarowy indeks lepkości, który mówi o zmianach lepkości oleju wraz z temperaturą. Im indeks lepkości jest wyższy, tym olej jest mniej podatny na wahania tego parametru. Indeks lepkości podany jest w informacjach o produkcie na stronie internetowej producenta. Bezproblemowo można więc porównać indeksy dla olejów Liqui Moly z parametrami produktów konkurencyjnych.

Chłodzenie jest niezwykle istotnym parametrem, szczególnie we współczesnych jednostkach turbodoładowanych. Wbrew pozorom, to olej a nie ciecz chłodząca ma kontakt z najbardziej rozgrzanymi elementami silnika. Odbieranie ciepła z tłoków, panewek wału korbowego czy wirnika turbosprężarki to właśnie zadania oleju. Dobrej klasy produkt smarny musi mieć wysoką temperaturę zapłonu, odpowiednią stabilność temperaturową i być zabezpieczony przed utlenianiem w wysokich temperaturach. Oleje Liqui Moly wytrzymują nagły wzrost temperatur, jaki ma miejsce przy automatycznym gaszeniu silnika w trybie Start&Stop, gdy obieg oleju się zatrzymuje.

Uszczelnianie, podobnie jak smarowanie, jest związane z lepkością oleju. Uszczelnianie tłoka w okolicy pierścieni zapewnia silnikowi odpowiednią kompresję, niezbędną do rozwijania pełnej mocy. Z kolei uszczelnianie innej pary ruchomej, zaworu i prowadnicy, samo z siebie ogranicza zużywanie oleju przez silnik.

Oczyszczanie silnika jest jedną z bardziej istotnych funkcji oleju. Zanieczyszczenia wewnętrzne to głównie produkty spalania, ale także drobinki ścieranego metalu. W zetknięciu z powierzchnią metalu detergenty oleju muszą być w stanie przejąć te cząsteczki, a z kolei zadaniem dyspersantów jest rozprowadzanie ich w objętości oleju i niedopuszczanie do powstawania większych skupisk. Tak rozpuszczone wtrącenia pozostają nieszkodliwe dla silnika. Oleje Liqui Moly (zarówno w pełni syntetyczne, jak i te wyprodukowane w technologii syntetycznej) mają szczególnie silne własności płuczące. Potrafią zmyć zanieczyszczenia nagromadzone podczas wcześniejszej pracy na gorszych produktach smarnych. Aby wydłużyć okres aktywności ich dodatków uszlachetniających warto przed pierwszym zastosowaniem przeprowadzić płukanie silnika preparatem Liqui Moly Engine Flush. Operacja ta wykonana tuż przed spuszczeniem starego oleju zajmuje jedynie 10 minut i pozwala na pozbycie się osadów wraz z usuwanym olejem.

Ochrona antykorozyjna polega na wytwarzaniu na podzespołach warstwy zabezpieczającej je przed kontaktem z tlenem, kwasami, wodą i innymi substancjami szkodliwymi. Im trwalsza i stabilniejsza jest taka warstwa, tym zabezpieczenie jest bardziej skuteczne. Sam olej musi być też neutralny w stosunku do metalu. Stąd też np. liczba zasadowa oleju TBN, odpowiadająca za usuwanie kwaśnych produktów spalania jest dobierana na ściśle określonym poziomie, odpowiednio wysokim do zapewnienia własności myjących, ale równocześnie nie przekraczającym poziomu bezpiecznego z punktu widzenia ochrony antykorozyjnej.

 

Zgodnie z unijną dyrektywą GVO, do każdego modelu można bez ryzyka utraty gwarancji stosować olej dowolnej marki, o ile tylko spełnia on wymagania producenta samochodu. Niezbędne parametry są publikowane przez wytwórnie samochodowe i koncerny petrochemiczne starają się szybko na nie reagować. Warto jednak wiedzieć, że są to wymagania minimalne i niektórzy producenci olejów dostarczają produkty znacznie je przewyższające. Liqui Moly, jako firma stawiająca na najwyższą jakość, a niekoniecznie najniższe ceny detaliczne, oferuje oleje za każdym razem przewyższające wymagania wytwórni samochodowych. Oleje syntetyczne Liqui Moly zawierają wyłącznie najbardziej wyrafinowane bazy typu PAO (tzw. IV grupa). Z kolei oleje wykonane w technologii syntetycznej pochodzą z głębokiego przetworzenia oleju mineralnego w procesie hydrokrakingu (tzw. III grupa). Każde z nich mają swoje zalety, ale w przypadku olejów tej marki nabywca jest w pełni świadomy tego, za jaki produkt płaci. Nawet znacznie tańsze oleje półsyntetyczne są w Liqui Moly wytwarzane w oparciu o najbardziej wyrafinowane bazy IV grupy. To zapewnia przewagę nad wieloma konkurentami.

Doraźnie można samemu wybierać odpowiedni olej, o ile tylko zna się klasę jakości (ACEA), klasę lepkości (SAE) oraz ewentualne specyficzne wymagania producenta. Te ostatnie, podawane w postaci norm fabrycznych (np. Ford WSS-M2C948-B, Renault RN0720 czy VW507.00) są stosowane coraz częściej i mają bardzo istotne znaczenie. W przypadku aut niektórych marek wręcz jedynym parametrem oleju, jaki jest podany w instrukcji obsługi jest właśnie norma fabryczna. Aby nie popełnić błędów warto jednak kontrolować swój wybór katalogiem internetowym na https://www.liqui-moly.pl/dobierz-olej/