Liqui-Moly Newsletter nr 3/2014
Liqui Moly Newsletter strona główna
 
 

Dodatki do paliwa – praktyczne porady eksperta Liqui Moly Polska Sp. z o.o.

„Jakość paliw stosowanych do zasilania silników spalinowych bez wątpienia ma ogromny wpływ na ich osiągi oraz żywotność. Zastosowanie paliwa z niewłaściwym składem lub zbyt dużą ilość zanieczyszczeń może dać natychmiastowy skutek w postaci spadku mocy czy unieruchomienia silnika. Jeśli natomiast odstępstwa od normy jakości paliwa są niewielkie, to destrukcja elementów układu zasilania postępuje powoli i jest trudna do zauważenia przez użytkownika samochodu.” – informuje Rafał Kobza, Specjalista ds. Technicznych Liqui Moly Polska Sp. z o.o.

W sytuacji, gdy ewidentnie zostało zatankowane złe paliwo, jedyną słuszną metodą postępowania będzie wypompowanie wadliwej substancji z samochodu, a następnie przepłukanie układu zasilania i wymiana filtra paliwa. Natomiast efekty powolnego, destrukcyjnego działania paliwa można w znacznym stopniu niwelować przez stosowanie odpowiednich dodatków. Przez układ zasilania samochodu przepływają ogromne ilości paliwa i nawet jeśli jest ono zgodne z normami, to również może powodować powstawanie tzw. nagarów na elementach układu zasilania czy w komorze spalania silnika. Na rynku motoryzacyjnym znajduje się ogromna ilość produktów tego typu, pochodzących od różnych producentów i według ich zapewnień, działających bardzo skutecznie.

Czym się kierować przy doborze dodatków do paliwa?

W celu uzyskania oczekiwanego działania dodatków do paliw należy pamiętać o dwóch istotnych czynnikach. Pierwszym jest stosowanie produktów pochodzących od sprawdzonego, renomowanego producenta. Drugim, odpowiednie działanie produktu. „Należy zadać pytanie o pożądany efekt, jaki chcemy osiągnąć, a następnie, jaki produkt pomoże w osiągnięciu tego celu.” – tłumaczy Rafał Kobza z Liqui Moly Polska. „Uważajmy na „cudowne” dodatki, które według zapewnień ich producenta mają niwelować większość problemów występujących w czasie eksploatacji silnika. Efekty takich preparatów bywają często bardzo wątpliwe”.

Na podstawie wybranych produktów Liqui Moly przedstawimy, jak za ich pomocą można wpłynąć na poprawę osiągów i trwałość silnika.

Podejmując temat dodatków do paliwa należy w pierwszej kolejności dokonać wyraźnego podziału na te przeznaczone do silników benzynowych i wysokoprężnych. Podstawowe cele stosowania dodatków do benzyny to:

– polepszenie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej,
– zapobieganie odkładaniu się osadów na elementach układu zasilania (np. na wtryskiwaczach) i w komorze spalania (zawory, tłoki),
– czyszczenie silnika z osadów już wytworzonych,
– zapobieganie korozji elementów układu zasilania,
– zwiększenie liczby oktanowej paliwa.

Nawet w paliwach spełniających obowiązujące normy znajduje się pewna ilość substancji odkładających się np. na wtryskiwaczach. Nieuniknione jest też występowanie w paliwie śladowej ilości wody. Aby zniwelować negatywny wpływ tych czynników można zastosować Środek do ochrony układu wtryskowego (nr art. 5108).

W procesie spalania paliwa powstaje pewna ilość popiołów, które mogą osadzać się w postaci nagaru w komorze spalania i na zaworach. Duża ilość osadów w komorze spalania może prowadzić do spalania stukowego, natomiast zanieczyszczenie zaworów pogarsza wymianę ładunku, a co za tym idzie, osiągi silnika. Zjawisko to nasila się przy eksploatacji pojazdu w ruchu miejskim. Nagary takie można usunąć przy pomocy Oczyszczacza zaworów (nr art. 1014).

Osobną grupę stanowią dodatki do silników zasilanych olejem napędowym. Cele, które można osiągnąć przy ich pomocy są podobne jak w przypadku silników benzynowych (zapobieganie tworzeniu się osadów, ochrona przed korozją, czyszczenie osadów, polepszenie spalania), występuje jednak kilka istotnych różnic. Pierwszą jest zdolność paliwa do samozapłonu (tzw. liczba cetanowa). Im jest ona wyższa tym łatwiejszy rozruch i lepsze spalanie paliwa. Proces spalania oleju napędowego można poprawić stosując Modyfikator paliwa Diesel (nr art. 2663)

Kolejną różnicą jest występująca w niskich temperaturach tendencja do wytrącania się z oleju napędowego parafiny. Prowadzi to do zablokowania filtra paliwa i unieruchomienia silnika. Zjawisko to można zniwelować stosując Depresator Liqui Moly (nr art. 8344).

 

W przypadku układów zasilania nowoczesnych silników wysokoprężnych (Common Rail, pompowtryskiwacze) dużo większego znaczenia niż przy silnikach benzynowych nabiera kwestia zapobiegania osadzaniu się w nich zanieczyszczeń. Z powodu bardzo małych tolerancji wykonania tych układów nawet niewielkie ilości osadów mogą powodować niewłaściwą pracę, a nawet całkowite uszkodzenie np. wtryskiwaczy. Znacznie większe są także koszty ewentualnych napraw. Można temu zapobiec stosując prewencyjnie odpowiednie dodatki. Istotne jest też, że produkty te poprawiają właściwości smarne paliwa, ograniczając tym zużycie precyzyjnych elementów układu zasilania. W przypadku Liqui Moly dobrym przykładem jest tutaj Dodatek do Common Rail (nr art. 2185).

W nowoczesnych samochodach z silnikami wysokoprężnymi montowane są obecnie tzw. filtry cząstek stałych (DPF). Stwarzają one użytkownikom, zwłaszcza tym wykorzystującym pojazd wyłącznie na krótkich odcinkach, wiele problemów eksploatacyjnych. Można temu zapobiec stosując Dodatek do ochrony filtra DPF (nr art. 2650).

Opisując niekorzystne zjawiska możliwe do zniwelowania wskutek odpowiednio dobranych dodatków przedstawiono tylko kilka z szerokiej gamy produktów Liqui Moly. Szczegółowe charakterystyki oraz przeznaczenie poszczególnych produktów są dostępne na firmowej stronie internetowej i w drukowanych katalogach. „Przez odpowiedni dobór i użycie dodatków można widocznie polepszyć pracę silnika i ograniczyć koszty ewentualnych napraw.


Polepszenie pracy jednostki napędowej oznacza również zmniejszenie zużycia paliwa, a więc stosując odpowiednie dodatki do paliw można ograniczyć koszty użytkowania samochodu.” – podsumowuje Rafał Kobza, Specjalista ds. technicznych Liqui Moly Polska.

 
     
newsletter@liqui-moly.pl   www.liquimoly.pl
LIQUI MOLY POLSKA Sp. z o.o. | ul. Cybernetyki 7B | 02-677 Warszawa
tel.: +48 22 331-03-08 | fax: +48 22 331-03-09