Jak odkręcić omkniętą śrubę ?

Chyba każdy mechanik często boryka się z problemem omkniętych wkrętów, śrub i nakrętek.

Wystarczy chwila nieuwagi, niewłaściwy dobór bitu lub klucza i kłopot gotowy. W takiej sytuacji większość osób odruchowo sięga po … młotek i przecinak. To dość powszechna praktyka i trudno odmówić jej skuteczności. Niestety jest dość pracochłonna i wiąże się z ryzykiem uszkodzenia demontowanych części. Chwila nieuwagi i przecinak mogą się ześlizgnąć i zarysować odkręcaną część. Oczywiście w wielu wypadkach można zastosować wkrętak udarowy, ale warto pamiętać, że nie w każdej sytuacji używanie młotka jest zalecane. Odkręcanie wkrętów mocujących wieczko pompy hamulcowej w motocyklach może doprowadzić do pęknięcia delikatnych aluminiowych elementów. Właśnie dlatego Liqui Moly wprowadziło do oferty bardzo oczekiwany produkt.

Środek do odkręcania uszkodzonych wkrętów i śrub Schrauben -Grip NR 3811. Pasta Schrauben Grip ułatwia odkręcanie obrobionych wkrętów, nakrętek i śrub.

Jak to działa?

Skład pasty to tajemnica handlowa, ale jej działanie objawia się bardzo dużym zwiększeniem tarcia pomiędzy demontowanymi elementami. Oczywiście nie chodzi tu o sklejanie tylko wzrost współczynnika tarcia. Aby zastosować preparat

Wystarczy nałożyć odrobine pasty na odkręcany element i można przystąpić do demontażu. Pasta w zależności od rodzaju i wielkości śruby zwiększa siłę nawet dwu trzy krotnie. Na potrzeby niniejszego tekstu przeprowadziliśmy eksperyment. Specjalnie zniszczyliśmy łeb śruby M8 która została zamocowaliśmy w imadle. Zmierzyliśmy siłę odkręcania  przy jakiej nasadka nr 13 zaczyna się „ślizgać”. Następnie na tą samą śrubę nałożyliśmy odrobine Schrauben -Gripa i ponowiliśmy eksperyment. Bez preparatu nasadka zaczęła ślizgać się już przy około 15Nm, a gdy zastosowaliśmy pastę Liqui Moly   wartość t wzrosła prawie dwukrotnie do 30 Nm.       Co równie ważne pastę można zastosować profilaktycznie zmniejszając ryzyko poślizgu narzędzia. Preparat jest szczególnie przydatny do demontażu śrub montażowych tarcz i bębnów hamulcowych. Pasta nie klei demontowanych elementów i trwale ich nie brudzi. Aby pozbyć się resztek preparatu wystarczy czysta szmatka lub odrobina zmywacza. Pasta jest sprzedawana w 20 gramowym opakowaniu.