Zadbaj o silnik zanim się zepsuje
Współczesne silniki są bardzo skomplikowane. Pogoń za redukcją emisji CO2 i tlenków azotu sprawia, że konstruktorzy sięgają po coraz bardziej skomplikowane sposoby, aby sprostać wymaganiom unijnych urzędników. Wszystko to sprawia, że silniki projektowane są tak aby wszystko zgadzało się na papierze, ale już nie zawsze w codziennej eksploatacji.
Coraz bardziej skomplikowane elementy tworzą system naczyń połączonych. Usterka lub niedomaganie tylko jednego z nich sprawia przedwczesne zużywanie pozostałych elementów silnika. Co ciekawe większość problemów pojawia się za sprawą zanieczyszczeń. To one są przyczyną większości usterek wtryskiwaczy, EGR, DPF i wielu innych części. Wszystko to sprawia, że obsługa i eksploatacja współczesnego silnika różni się znacząco od obsługi jednostek z przed lat. Regularna wymiana oleju to za mało!
Pamiętaj o płukaniu układu olejowego
Płukanie układu smarowania preparatem Pro-line Engine Flush numer 2662 powinno być wykonywane podczas każdej wymiany oleju. Płukanie oczyszcza rowki pierścieni tłokowych i tym samym poprawia kompresje i ogranicza zużycie oleju. To nie wszystko bowiem płukanka ma korzystny wpływ na pracę hydraulicznych popychaczy i elementów zmiennych faz rozrządu. Operację tą polecamy szczególnie w silnikach Diesla i w jednostkach eksploatowanych w trybie” long life”.
Układ zasilania
Układ zasilania wymaga szczególnej troski. Coraz wyższe ciśnienia wtrysku i zmniejszenie przekroju otworków rozpylacza jak również wzrost ilości biokomponentów w paliwie sprawia ze wtryskiwacze tracą fabryczne parametry już po przebiegu kilku tysięcy kilometrów.
Właśnie dlatego czyszczenie wtryskiwaczy przy pomocy preparatu Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666 w silnikach diesla lub nr 1971 w silnikach benzynowych musi być wykonywana przynajmniej raz na 5.000 km. Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych jest bardzo istotne w przypadku użytkowanych na paliwie LPG lub wyposażonych we wtrysk bezpośredni.
Złe rozpylanie paliwa jest główną przyczyną:
-pogorszenia kondycji oleju silnikowego i wcześniejszego zużywania elementów silnika
-blokowania układu recyrkulacji spalin
-problemów z drożnością DPF
-przedwczesną usterką dwumasowego koła zamachowego
-zatkania układu dolotowego
Kłopotliwy na EGR
Zablokowanie zaworu EGR w pozycji otwartej powoduje nadmierną emisję sadzy w zakresie wyższych obrotów. Dlatego przy okazji każdego przeglądu należy czyścić ten element. Czyszczenie zaworu polecamy wykonywać po demontażu, środkiem Pro-line oczyszczacz wtryskiwaczy nr 5111.
Oddychanie pełną piersią
Ograniczenie ilości powietrza dostającego się do komory spalania przyczynia się do gwałtownego wzbogacania mieszanki i w efekcie generuje nadmierną emisję sadzy.
Aby wyczyścić kolektor trzeba zastosować preparat numer 5111 Pro-line Oczyszczacz przepustnic (benzyna) lub Pro-line oczyszczacz kolektorów dolotowych numer 5168 (diesel).
Okresowe czyszczenie kolektora dolotowego jest konieczne w silnikach benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, które nie są wyposażone w dodatkowy wtryskiwacz znajdujący się przed zaworem ssącym. W tych silnikach benzyna nie płucze sukcesywnie zaworów ssących i już po niewielkim przebiegu na przylgniach i gniazdach zaworowych pojawia się gruba warstwa nagaru. W silnikach wysokoprężnych warto kontrolować jego stan podczas każdego przeglądu niezależnie od rodzaju realizacji procesu wtrysku. Aby wyczyścić układ dolotowy nie trzeba demontować kolektora. Preparaty stosuję się zgodnie z instrukcją na pracującym silniku.
Problemy z DPF
Na początku warto zwrócić uwagę, że wycinanie filtra DPF/FAP jest niezgodne z prawem.
Aby nie mieć problemów z filtrem wystarczy raz na podczas każdego przeglądu odkręcić czujnik temperatury znajdujący się pomiędzy katalizatorem a filtrem i za pomocą specjalnej sondy wprowadzić oba płyny do filtra numer 5169 (płyn czyszczący), a następnie trzeba zastosować płyn nr 5170 (płyn płuczący). Dla osób jeżdżących na krótkich odcinkach polecamy stosowanie Dodatku do ochrony filtra DPF nr 2650, który działa na podobnej zasadzie co fabryczny płyn stosowany w mokrych filtrach FAP. Dodatek stosowany profilaktycznie sprawia, że silnik emituję mniej sadzy. Oprócz tego osadza się w filtrze dzięki czemu proces dopalania sadzy odbywa się przy niższej temperaturze.